Od początku:
Po pierwsze pasek energii używamy praktycznie tylko do breakerów. Wszelkie X-ray`e na wysoko levelowych meczach odpadają w przedbiegach. Po drugie wzmacniane ciosy opłacają się, ale jak już zauważyłeś nie wszystkim. Postacie takie jak Kitana, Reptile czy Shang Tsung używają EX`ów, bo są im pomocne w combach. I tutaj dochodzi zagadnienie: EX`y robimy praktycznie zawsze na pewniaka. Nie starajmy się puszczać suche EX move, ponieważ tracimy cenny jeden pasek, oraz nie mamy pewności czy cios siądzie. Na sucho nie wolno robić nawet specjali jak teleport Scorpiona czy roll Mileeny, bo możemy zostać srogo ukarani kontrą.
Do EX moves dochodzi jeszcze takie zagadnienie jak armor. Armor jest tarczą, która pochłania uderzenie przeciwnika podczas wykonywania wzmocnionego ciosu. Nie wszystkie ciosy jednak posiadają armora. Drugim zagadnieniem jest super armor, czyli EX nieprzerywalny. Postać dostaje niezliczoną ilość uderzeń podczas EX`a i nie przeszkadza jej to (obrażenia oczywiście są zadawane). I teraz pytanie: Czy naprawdę opłaca się puszczać te EX`y? W combach jak najbardziej, kiedy wiemy, że kreska do breakera się szybko zregeneruje. Na sucho raczej sobie darować, no chyba, że chce się zaskoczyć przeciwnika, lub zna się triki.
EX`y same w sobie AŻ tak wiele energii nie zabierają. O niebiosa lepiej więc zrobić obrażenie combem i mieć pasek na breakera niż walnąć wzmocniony cios tracąc pasek i nie być pewnym efektu. Oczywiście w high levelowych meczach i turniejach te EX`y są puszczane. Czasem nawet na sucho, jednak jest to kalkulacja, którą gracz sam musi wyliczyć. Czy opłaca się, czy zaskoczy przeciwnika i czy da jakiś efekt pożądany, czyli stun. Co do unieruchamiaczy jak EX Suba i EX Kabala, to MoonSpell czasem używał Enhanced Moves w walce z Volem (zawody w MK9) i w przypadku Kabala właśnie EX move SPINa jest przydatny, ponieważ Kabal w trakcie tego ruchu ma wspomnianego armora. Czyli jak MoonSpell widział, że Mileena rzuca swoimi sai, to używał EX SPINA, by przełamać te sai i nadziać Mileenę na darmowe combo. Zauważ też, że EX`a takiego robi praktycznie również na pewniaka, bo gracz widzi pocisk przeciwnika i wtedy dzięki armorowi dociera do nic nie spodziewającego się przeciwnika (bo puszczając pocisk gracz myśli, że druga osoba albo dostanie, albo zablokuje -> więc może pozornie konstruować kolejne akcje -> jednak bbbzziiuuummm, nasz Kabal przechodzi przez pocisk i dociera SPINem do niespodziewającego się tego przeciwnika).
Więc cała puenta: takie suche EX`y, że stoisz sobie i nagle puszczasz EX`a to sobie daruj i jak to robisz, to najlepiej oducz się tego. Jeżeli jednak robimy combo i nasz EX się do czegoś przydaje, to jak najbardziej. Priorytetem jest jednak ładownie paska dla breakera, bo to on jest najważniejszy w tej grze. Raczej nic nie pokręciłem, ale jak coś to MoonSpell mnie poprawi i dorzuci coś od siebie. Opowiedziałem wedle obserwacji i doświadczenia, jednak do MoonSpell jeździ po turniejach i wygrywa więc zobaczymy co on powie.