Autor Wątek: Kabal Guide by johnx  (Przeczytany 4798 razy)

Offline johnx

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 1467
    • Zobacz profil
Kabal Guide by johnx
« dnia: Września 18, 2013, 05:26:38 pm »
Kabal jest postacią ofensywną, jednak czasem używany jest też do gry defensywnej.

Najlepiej sprawuje się właśnie w napieraniu na przeciwnika. Kabal nigdy nie był i nigdy nie będzie postacią, której combosy są mocną stroną. Kabal służy do robienia sieczki z mózgu przeciwnika co jest głównym powodem dla którego znajduje się na szczycie listy tier.

1. Podstawy.
Czyli jak grać, aby wygrywać? Na to pytanie jest tyle odpowiedzi ilu zaawansowanych graczy używających Kabala. Podstawową sprawą jest opanowanie Nomad Dash Cancel (anulowanie Nomad Dash'a). NDC pozwala na cancelowanie string'ów, co z kolei umożliwia nam napierać bez przerwy na blokującego przeciwnika. Kolejną ważną rzeczą jest opanowanie Instant Air Gas Blast (IAGB), które są skuteczne tylko wtedy kiedy Kabal znajduje się w powietrzu w odległości jak najmniejszej od podłogi. Są to 2 podstawowe rzeczy, które czynią Kabala naprawdę mocną postacią i bez ich opanowania, raczej tylko wygłupimy się grając nim online ;)



2. Ataki specjalne.
Specjale odgrywają bardzo ważną rolę jeśli chodzi o postać Kabala. Od razu zaznaczam, że w wersji EX opłaca się robić jedynie Nomad Dash'a, w pozostałych przypadkach jest to marnotrastwo paska.

- Gas Blast (b, b, 1) - wykonywana na ziemi często zostaje ukarana przez przeskakującego nad nią przeciwnika. Można stosować ten specjal stojąc w mniej więcej 3/4 ekranu od przeciwnika. Może zostać użyta jako Anti-Air, jednak jest to bardziej ryzykowne niż opłacalne. Częściej stosuje się 'powietrzną' wersję tego ciosu (AGB), czyli wykonujemy go znajdując się w powietrzu. Przydaje się to przy budowie paska, bądź przy próbie unicestwienia defensywnego przeciwnika. Odpowiednio użyty AGB jest świetnym Anty-Airem. AGB daje również możliwość uniknięcia klona Sub-Zero bądź spina Kung Lao (wykonując AGB, Kabal przesuwa się w powietrzu odrobinę do tyłu). Ewentualnie można używać AGB do zonowania, jednak nie jestem zwolennikiem defensywy. Wzmocniona wersja raczej bezużyteczna.

- Tornado Slam (d, b, 2) - specjal stosowany głównie na kucających przeciwników. 100% safe on block (nawet zablokowany, nie może zostać ukarany). Dobrze wykorzystywać go w presji NDC, lub jako zakończenie combosów jeśli mamy pewność że ten ostatni cios zabije przeciwnika. Z EX Tornado Slam raczej się nie korzysta.

- Buzssaw (b, b, 3) - bardzo często stosowany specjal uderzający na low. Z bliska karalny, bezpiecznie można stosować z odległości 3/4 ekranu, lub gdy mamy pewność że przeciwnik nie zdąży kucnąć. Można też stosować przy presji NDC, jednak są lepsze rozwiązania. Często skuteczny wakeup, jednak jeszcze częściej karany. Przydaje się w walce ze spamującymi lub defensywnymi postaciami. EX Buzssaw raczej rzadko używany, może się przydać jedynie jako finisher.

- Nomad Dash (b, f, 4 [b + blok canceluje]) - specjal, w którym tkwi cała potęga Kabala. Głównym wykorzystaniem NDC jest oczywiście presja. Nomad Dash'em można cancelować praktycznie wszystkie string'i. Nomad Dash można cancelować dowolnym ze specjali co jest przydatne w tzw. mindgames (głównie używa się Tornado Slam lub Buzzsaw). Dzięki cancelowaniu Nomad Dash'a Kabal może przemieszczać się swobodnie po planszy, bez obaw że zostanie złapany na blok. Wzmocniona wersja ND pozwala złapać skaczącego przeciwnika, lub co często ratuje sporo paska życia, wyrwać się z presji przeciwnika. Specjal w obu wersjach (normal/ex) jest karalny na bloku (full combo).



3. Startery combosów.

- 1, 1, b4 - 13 klatek, b4 uderza na low co daje nam możliwość wrzucenia dowolnego ze specjali. Starter raczej niepraktyczny.

- b1, 2, 1 - 13 klatek, najczęściej stosowany starter, bardzo praktyczny. Po b1, 2 można wsadzić dowolny specjal. Przydatne przy presji NDC.

- 2, 1, 2 - 9 klatek, ostatni cios daje Overhead'a. Stosuje się to głównie jako punisher, lub zakończenie presji NDC (to drugie raczej rzadko).

- f3, 2 - 13 klatek, podstawowy string stosowany przy presji NDC.



4. Combosy.

- jip, b1, 2, 1, 2, 2, nd, jk, agb, f4 - combo midscreen, często stosowane w walce online, bardzo proste do wykonania, pozwala na kontynuowanie presji.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=q-YcDuN77fI[/youtube]


- jip, b1, 2, 1, jk, agb, b1, 2, 1, b1, 2, 1, b1, 2, 1, f4 - combo w cornerze, proste i przyjemne, pozwala na kontynuowanie presji w cornerze(!) gdzie mało kto próbuje kontrować pressure.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=pWtrcH85etE[/youtube]


- aa2, 2, nd, jk, agb, f4 - combo anti-air, bardzo praktyczne, pozwala na kontynuowanie presji.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=r17Q4nzbLNI[/youtube]


- iagb, f3, 2, nd, jk, agb, f4 - combo anti-air, tym razem z wykorzystaniem AGB, bardzo przydatne, pozwala na kontynuowanie presji.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=zhc21a-sHro[/youtube]


- d1, f3, nd, jk, agb, f4 - combo stosowane przeciwko teleportom postaci takich jak Kung Lao czy Cyrax. Wymaga szczególnego timingu, czasami lepiej po prostu zrobić EX Nomad Dash w takiej sytuacji.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=igceilzqM2g[/youtube]




5. NDC Pressure.
Czyli najważniejsza rzecz do opanowania jeśli idzie o grę Kabalem. Dobrze najpierw nauczyć się cancelować podstawowe stringi. Warto więc się nauczyć takich rzeczy jak:

- b1, ndc - stosuje się to najczęściej w combosach, jednak w presji też nieraz się przydaje, nie nadużywać - możne zostać łatwo skontrowane.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ONnS7E0FNxA[/youtube]


- b1, 2, ndc - na pewno jest to dobre przy mixowaniu, możemy tym nieraz zmylić przeciwnika, który puści blok i praktycznie wystawia się na full combo.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=zOgOezZi84k[/youtube]


- f3, ndc - wymaga bardzo dobrego opanowania, należy wykonywać to bardzo szybko. Stosuje się to najczęściej kiedy chcemy albo jak najszybciej zdewastować blokującego przeciwnika, albo zmylić go i zmusić do puszczenia bloku - z doświadczenia wiem że najczęściej właśnie po anulowaniu f3 nomad dashem, przeciwnik próbuje skontrować presję i uderza na low. O tym jak to wykorzystać, poniżej.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=xw22zlXWO4g[/youtube]


- f3, 2, ndc - jest to najczęściej stosowane przy presji NDC. Zbiera najwięcej cheap damage ze wszystkich możliwości przy ndc pressure.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=R6J_8kbWW80[/youtube]


- string, nd, cancel przy użyciu specjala (buzzsaw/tornado slam) - jest to na pewno bardzo skuteczna technika jeśli chcemy jak najszybciej zadać przeciwnikowi jak największy damage. Ważne jest aby pamiętać że Nomad Dash może być anulowany przez dowolny special (oczywiście z wyjątkiem samego nd :P). I tak, jeśli przeciwnik uparcie trzyma blok, a my chcemy zmusić go do działania, ew. zapobiec kontrze z jego strony, stosujemy bardzo prostą technikę. Po prostu wykonujemy jeden ze stringów który cancelujemy nomad dashem, którego z kolei anulujemy za pomocą specjala - buzzsaw (jeśli mamy pewność że przeciwnik wstanie/nie kucnie) lub tornado slam (jeśli wiemy że przeciwnik kucnie/nie wstanie).

Cancelować nomad dashem możemy nie tylko podane wyżej stringi. Ktoś chce cancelować 2, 1? Czemu nie? A może samo 2, ew. samo 1? Nic prostszego. Ja podałem tylko te najczęściej stosowane metody presji. Mixować oczywiście można, im więcej tym lepiej. Po prostu dzięki temu łatwiej zmylić przeciwnika i złapać go na combo, lub powstrzymać od próby kontrataku. Cytując najlepszego operatora Kabala w tym kraju, Moonspella: NIE POPADAJ W SCHEMATY, MUSISZ MIXOWAĆ!


Teraz kolejna ważna sprawa. Presja z wykorzystaniem samych wyżej opisanych stringów nie zawsze kończy się dobrze. Praktycznie każdy gracz podejmuje próbę wydostania się spod presji, no bo kto normalny siedzi pod blokiem i patrzy jak jego pasek jest pochłaniany przez cheap damage? Oto kilka sytuacji i rady jak sobie z z nimi poradzić:

- przeciwnik uderza na low (d3/d4). Jest to najczęściej stosowane przy próbie kontrataku. Kiedy już mamy pewność że przeciwnik podejmie taką próbę najlepiej użyć f3, ndc, po czym szybko zrobić EX Dasha. W większości przypadków działa: nie nadziejemy się na blok, jedynie złapiemy na armour cios. Co zrobić gdy jednak nie mamy paska aby zrobić EX Dash? Tutaj jest kilka wyjść - można albo uderzać na low (d1, d3, d4) po zrobieniu ndc, albo po prostu użyć f3 i nd (nie cancelujemy dasha). W drugim wyjściu pozostaje się modlić, żeby przeciwnik nie przytrzymał bloku, więc jest to średnie rozwiązanie.

- przeciwnik robi jakiś special move (np. spin Kung Lao). Wymaga to dobrego timingu, wręcz perfekcyjnego, ale jest za to cholernie skuteczne. W tym przypadku najlepiej po zrobieniu ndc przytrzymać blok i ukarać przeciwnika. Można też wykorzystać EX Dasha, co jednak wymaga piekielnie szybkich palców i zerowego delay w walce online.

- przeciwnik ucieka - od razu powiem - tak, to jest możliwe. Przeciwnik może uciec na kilka sposobów - albo odskok, albo teleport itp. Raczej trudno jest zareagować na czas, jednak EX Dash powinien rozwiązać sprawę. Zawsze można też spróbować użyć f4, co może okazać się skuteczne.

Wszystkie te sytuacje można rozwiązać również za pomocą Flash Perry, czyli podjeżdżamy do przeciwnika za pomocą EX Nomad Dash (np. do Kunga wykonującego spina), łapiemy cios na armour, cancelujemy EX ND i zaczynamy standardowo combo korzystając ze startera b1, 2, 1, mixup. Jest to chyba najbardziej skillowa zagrywka w całej grze. Sam wykonałem ją tylko kilka razy. Wymaga to na pewno sporej precyzji i timingu.



6. NDC Mindgames.
NDC można wykorzystywać nie tylko w presji, ale i w tzw. mindgames. Wiem, że się powtarzam, ale Nomad Dash może zostać anulowany przez jakikolwiek specjal (gas blast/tornado slam/buzzsaw). Mindgames polegają na zwodzeniu przeciwnika. Często stosowaną techniką jest zoning iagb, i kiedy przeciwnik się tego najmniej spodziewa, przybliżenie się do niego za pomocą Nomad Dasha i anulowanie go za pomocą buzzsaw (jeśli przeciwnik stoi) lub tornado slam (jeśli kuca). Do mindgames zalicza się także wykorzystanie cancelów za pomocą specjali przy presji NDC. Oczywiście można także wykorzystywać NDC w środku pola. Np. wykonać kilka razy NDC po czym po prostu wykonać ND kiedy przeciwnik jest pewien że to kolejna podpucha (to raczej bardzo ryzykowne). Możliwości jest na pewno dużo, jednak trzeba uważać aby nie nadziać sie na blok i nie złapać kary.



7. 'Kabal Imba', 'I cant get out of this pressure', 'Kabal should be banned', czyli synonimy słowa 'sukces'.

Czasami spotykałem się z ludźmi, którzy po prostu hejtowali moją postać i narzekali, że jest niezbalansowana i powinna zostać wyrzucona z gry, bądź powinno się jej odebrać np. NDC. Jak dla mnie 'płacz' takiej osoby jest wyznacznikiem odniesionego sukcesu w walce online. Kabal jest najmocniejszą postacią w grze, paradoksalnie jednak jest praktycznie niespotykany online. Powód tego jest jeden, a mianowicie, Kabal jest postacią bardzo trudną. Samo opanowanie NDC wymaga kilkunastu godzin w Practice i 10x tyle w walkach z żywym graczem. Nieraz mi się już zdarzyło, że ktoś widząc że nie jest w stanie skontrować presji, po prostu wychodził z gry. Przyczyną tego wszystkiego jest napływ ludzi, którzy nie mają pojęcia o Mortal Kombat. Dobry gracz zawsze doceni Kabala i nawet jeśli przegra do zera, napisze 'ggs'. ;)



8. This is the end...
Czyli napisy końcowe. Warto wspomnieć, że nie jestem jakimś wybitnym graczem. Do Moonspella mi daleko i wiem o tym. Gram dopiero od 3 lipca (czyli od premiery MK9 na PC). Jeszcze przed rozpoczęciem prac nad poradnikiem (ba! wtedy nawet nie przyszło mi do głowy żeby pisać własny guide) konsultowałem się z Moonspellem, któremu po raz kolejny dziękuję za dobre rady i cierpliwość przy tłumaczeniu mi wszystkiego. :D Techniki opisane przez Moonspella już nieraz przydały mi się w walkach online.

Poradnik oczywiście nie jest zamknięty. Jeśli o czymś nie wspomniałem, dajcie znać w tym temacie. Będę wdzięczny za wszystkie rady odnośnie rozbudowania tego guide. ;)

BTW. Wiem że na forum jest również guide Moonspella. Pewnie jest bardzo podobny pod wieloma względami. Nic bardziej trafnego, po prostu uczyłem się grać Kabalem z poradnikiem Moonspella i służył mi on za wzór do napisania tego guide. ;) Wiem, że mój poradnik nie jest aż tak dobry jak jego, jednak nie mogłem się nie podzielić nim tutaj, skoro wrzucam go też na portal Immortala, który sam poprosił mnie o  to abym takie coś stworzył. Mam nadzieję, że komuś się przydadzą moje wypociny. :)
« Ostatnia zmiana: Października 01, 2013, 05:08:03 pm wysłana przez johnx »

Offline sla

  • Użytkownik
  • Wiadomości: 365
    • Zobacz profil
  • PSN ID: king-sla
Odp: Kabal Guide by johnx
« Odpowiedź #1 dnia: Października 01, 2013, 11:01:22 am »
Piękne, po prostu piękne :)

Offline Adept

  • Moderator Globalny
  • Użytkownik
  • Wiadomości: 2115
  • Detektyw z deszczowego miasta
    • Zobacz profil
Odp: Kabal Guide by johnx
« Odpowiedź #2 dnia: Października 02, 2013, 11:53:49 pm »
Dzięki! Mega pro.

(click to show/hide)
« Ostatnia zmiana: Października 03, 2013, 03:51:15 am wysłana przez johnx »